Filipijnse VVV-campagne gestaakt na opeenstapeling blunders

Het bewuste logo van de gestaakte Filipijnse VVV-campagne (Afbeelding: NOS)

Het bewuste logo van de gestaakte Filipijnse VVV-campagne (Afbeelding: NOS)

Het Filipijnse reclameteam dat de campagne voor de Filipijnse VVV heeft gemaakt kan nog wel wat reclamelessen gebruiken. Er is zoveel mis gegaan met de campagne dat de minister van Toerisme de campagne heeft gestaakt. De problemen begonnen al bij het lanceren van de nieuwe campagne. Er was ontzettend veel kritiek op de nieuwe slogan. Een slechte start is zelden goed te maken. Dit was er aan allemaal aan de hand met de reclamecampagne.

In plaats van Engels is de slogan in de plaatselijke taal, Tegalog, geschreven. Engels zou beter en vriendelijker zijn naar toeristen toe. ‘Pilinipas Kay Ganda’ betekent ‘Filipijnen, wat prachtig’, maar de meeste mensen zullen dat zonder enige uitleg niet begrijpen.  

Okay, de slogan in het Tegelog in plaats van het Engels, daar is nog wel over heen te komen. Alleen kwam de organisatie er ook achter dat het logo van de campagne verdacht veel lijkt op hetzelfde logo dat een toeristenvereniging uit Polen gebruikt. Hetzelfde lettertype, zelfde kleuren en in beide logo’s is een letter een boom. Het enige Filipijnse aan het logo is het spookdiertje, een inheemse dierensoort.

De belangrijkste reden voor het stopzetten van de toeristische campagne is geweest dat als je een typefout maakt bij het opzoeken van de website je op een pornosite uitkomt. Je begrijpt dat website van de Filipijnse VVV inmiddels offline is. Er gaan stemmen op die willen dat de oude slogan ’Wauw, Filipijnen’ terugkomt. Op die manier kan het geld dat gebruikt wordt voor een nieuwe campagne geïnvesteerd worden in het aanleggen van betere wegen. Dit zou goed zijn voor het toerisme.

Het toerisme op de Filipijnen liep dit jaar flinke imagoschade op doordat een politieagent een bus vol met toeristen gijzelde. Bij de bevrijdingsactie kwamen acht inzittenden en de gijzelnemer om het leven.  De politie heeft veel kritiek gekregen op de manier hoe zij met de gijzelingsactie is omgegaan.

Lees ook:Filipijnen gaat cosmetische concurrentie aan
Lees ook:Nieuwe bankbiljetten Filipijnen meteen de prullenbak in
Lees ook:Boeddha-tatoeages verboden in Thailand
Lees ook:Thais toerisme trekt weer aan
Lees ook:TUI Nederland stopt met olifantexcursies in Thailand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.